AMALI 2: PERKHEMAHAN


 Hi, jumpa lagi dalam ruangan ini. Kali ini saya ingin bercerita tentang amali wajib yang perlu dilaksanakan oleh pelajar STPM yang mengambil elektif Sains sukan sebagai pilihan dalam peperiksaan STPM.

Pertama sekali perlu tahu  prosedur bagaimana melaksanakan perkhemahan.

Langkah yang perlu diambil ialah:

1. Membentuk Jawatankuasa induk dan Jawatankuasa kerja. Langkah ini boleh dilaksanakan dengan mengadakan mesyuarat pemilihan AJK.

2. Menyediakan kertas kerja yang mengandungi perkara seperti pendahuluan/pengenalan, nama perkhemahan, matlamat atau objektif, butiran perkhemahan seperti tarikh/tempat/tempoh/lokasi, jawatankuasa perkhemahan, jadual program, peraturan perkhemahan, anggaran perbelanjaan, sumber kewangan, senarai nama guru dan pelajar yang terlibat, peserta/kumpulan sasaran, senarai semak keperluan, aktuviti yang dirancang, jadual bertugas, menu makanan, syor atau kelulusan.

3. Perancangan aktiviti haruslah menarik agar perkhemahan itu tidak membosankan dan pelajar pasti akan mengingat sampai nila bila.

4. Pelaporan selepas aktiviti perlu detail dan memasukkan hasil perbincangan selepas post mortem. 

5. Gambar gambar sebelum, semasa dan selepas perlu disertakan sebagai evidence.

Berikut saya selitkan link salah satu aktiviti yang telah dilaksanakan eh pelajar semasa amali camping pelajar sesi 2019.

Sila tonton, jangan lupa like, share, komen dan subscribe

Amali perkhemahan: Night 1: Karaoke dan BBQ

Previous Post Next Post